​Hva skjer når Mina og Tuva skal lære bort sosiale medier til noen som har 3 millioner følgere…

Tuva Krogh Widskjold – 2.12.2016

Tid er relativt

Med godt mot begynner vi workshopen i kampanjearbeid hver morgen kl. 09.00. Etter fire dager er deltakerne tidligere ute enn noen gang, det vil si at de fleste er tilstede før klokken har passert 10.00. Første dagen foreslo sjåføren at vi kunne dra sånn at vi var der 5 minutter etter workshopen vi skulle lede hadde begynt, ingen kom jo til å være der på tiden uansett. Tid er relativt.

Drømmen om det lokale markedet

Som unge norske aktivister på tur var vårt største ønske å dra på det lokale markedet, i stedet har vi blitt tatt med på det ene fancy stedet etter det andre. Den lille nedslitte teboden er en fjern drøm når menyene med hver sin egen lampe plasseres foran oss på restauranten. Litt flau må jeg vel innrømme at Mina har rett: «Det er jo ikke så rart da! Jeg ville aldri tatt med meg gjestene mine på Narvesen for å spise en pølse.»

Pølsefest på Narvesen = introduksjon til norsk matkultur

Sosiale medier – vårt største paradoks

Med mine 470 følgere på Twitter og 390 følgere på Instagram er det et lite paradoks å skulle snakke om hvordan man kan bruke sosiale medier i kampanjearbeid til en lokal twitterkonge med 3 millioner følgere. «Budskapet er viktig», sa jeg og snakket om hvor skummel norsk våpeneksporter. 40 likes har bildet på min twitterkonto. 41 tusen likes har hans første bilde på Facebook-wallen. Vi kunne enes om at budskapet var viktig, men selve kluet er å ta bilde av morsomme tweets, og deretter dele dem på facebook. Pakistan-tips der altså.

40 likes - ikke lenger like imponerende

Mina og Tuvas Pakistan-tips:

  1. Tid er relativt.
  2. Inviter dine internasjonale gjester med på pølse på Narvesen.
  3. Tweet, ta bilde, del på facebook.