Guide til pressearbeid

Jarand Ullestad – 1.2.2016

Dekning av et arrangement eller et leserinnlegg i lokalavisa når veldig mange mennesker. Her er en guide til hvordan du går fram.

Presse i forbindelse med arrangement

Et oppslag i lokalavisa gjør at det ikke er bare de som du snakker med på en aksjon, for eksempel, som får høre hva du vil si. Det er også de hundre/tusen/hundre tusen som leser artikkelen i avisa. Noen kjappe telefoner til lokale/regionale aviser og radio/tv-stasjoner er derfor viktig i forkant av et arrangement.

Bruk kontaktnettet ditt. Er det noen du kjenner som jobber med media? Tenk også på om det er andre enn de vanlige avisene som kunne vært interessert i å dekke arrangementet. Studentaviser? Bloggere?

  1. Vær tidlig ute. Send en epost og/eller ring til de aktuelle redaksjonene minst noen dager i forveien. Få med all relevant informasjon: hva kommer til å skje, hvem og hvor mange kommer, hvor, når, hvorfor, i hvilken forbindelse,hvem er kontaktperson, og eventuelt linker til mer informasjon.
  2. Følg opp. På dagen arrangementet skal være kan det være lurt å ringe på morgenen for å forsikre deg om at redaksjonene har planlagt inn arrangementet. Av og til kan andre ting dukke opp, slik at ingen får dekket det. Ta bilder og video, og hør om de vil bruke det i stedet! (Og post på facebook-sidene deres!)


Leserinnlegg

Leserinnlegg er ikke så vanskelig som man skulle tro. Særlig ikke hvis du skriver inn til lokalaviser. Det finnes også mange andre steder enn vanlige aviser man kan skrive. Blogger, nettmagasiner, faste spalter for unge (Si;D), osv.

Her er en 1-2-3-guide til å få deg i gang.

Innlegge sendes på epost, eller via nettskjema. I noen aviser er det vanskelig å spore opp epostadressen. Ring sentralbordet og hør!

Når du sender inn er det flere ting som er lurt å tenke på:

  1. Noen aviser (særlig de store) har bestemte lengder (i tegn) på tekstene. Prøv å tilpasse teksten til dette.
  2. Få med all informasjon om deg selv når du sender inn. Navn,organisasjonstilhørighet, alder (hvis du er under 20 – avisene elsker at unge folk skriver!), epostadresse, telefonnr. og bilde av deg selv. Om du også har et illustrasjonsbilde til teksten (god kvalitet) er det mange aviser som synes det er knall. Og husk vedegget! :)
  3. Hvis du vil sende på vegne av Changemaker til en riksdekkende avis (VG, Dagbladet, NRK, o.l.), så sjekk med Jarand på kontoret først.

Trenger du mer hjelp eller tips? Snakk med Anne Sofie.