10 000 ekspedisjonsfarere

Fra aksjonen i Bergen sentrum på SommerSNU.
Høstens første ekspedisjon gikk nedover Karl Johan i beste sendetid på NRK. I løpet av høsten skal vi ha mange flere, og få 10 000 med på ekspedisjonslaget. Kampanjeleder Hanna-Marie forklarer deg kampanjen.
– Vi kan ikke støtte oljenæringen med 30 milliarder i subsidier og samtidig si at vi satser på grønne næringer, forklarte Hanna-Marie Titland Sørensen på Lørdagsrevyen.
Hun er leder for klima- og miljøutvalget i Changemaker, som har ledet an planleggingen av Ekspedisjon Grønnpolen, som ble avduket på SommerSNU i juni.

Hanna-Marie blir intervjuet av Dagsrevyen.
Kickstarten av ekspedisjonshøsten ble gjort i forbindelse med den nasjonale aksjonsdagen til Klimavalgalliansen, som Changemaker er en del av. Formålet med dagen er å sette klima på dagsorden før valget. Natten før hadde også en gruppe i Bergen og Oslo utført en kritt-taggeaksjon rundt om i byene, med "#grønnpolen".
– Aksjonene på fredag og lørdag var en suksess! Nå er kampanjen skikkelig i gang, og jeg gleder meg til å fortsette over hele landet, sier Hanna-Marie.
Målet for kampanjen er å arrangere minst 20 ekspedisjoner over hele landet og få 10 000 med på Ekspedisjon Grønnpolen. Påmelding kan gjøres både på papir og på grønnpolen.no.
– Ekspedisjoner kan arrangeres overalt: I hovedgaten, i nabolaget, i marka! Det er også kult om vi klarer å få politikere med på tur, oppfordrer hun energisk.
Konkret pakkeliste
Ekspedisjon Grønnpolen er en av mange klimakampanjer som kommer til å bli arrangert i høst. Klimatoppmøtet som skal avholdes i Paris i desember skal resultere i en global klimaavtale, og mange håper at den skal være både ambisiøs og bindende. Hvordan skiller Ekspedisjon Grønnpolen seg ut?
– Det vi vil vise med “Ekspedisjon Grønnpolen” er at det grønne skiftet må komme igang nå, her i Norge, uavhengig av hva som skjer i Paris. Vi kan ikke ta til takke med den søndagsturen politikerne har lagt ut på.
Changemaker har derfor laget en pakkeliste for politikerne - en pakkeliste for ekspedisjon - som er kampanjekravene våre. De krever at Norge slutter å subsidiere den fossile industrien i Norge, og istedet satser helhjertet på grønne næringer. Videre krever vi at Oljefondet blir grønt, gjennom å flytte investeringene sine ut av fossil energi og over i fornybar energi og grønn infrastruktur.
– Vi er lei alt tomsnakket om et grønt skifte. Vi krever å se et reelt skifte - bort fra petroleum og over i fornybar.
Gripe mulighetene
Men ekspedisjonstemaet og lavutslippssamfunnet kalt “Grønnpolen” ønsker Changemaker at politikere skal hente inspirasjon fra våre tidligere polfarere. Hvorfor?
– Med sitt mot, oppfinnsomhet og eventyrlyst turte de å satse alt for å komme dit de hadde satt seg som mål. Det er slike politikere vi vil se!

Fra aksjonen i Bergen sentrum på SommerSNU.
Det er litt utradisjonell vinkling for en organisasjon som jobber med utvikling, det at det er vi som skal lede an, gripe mulighetene, komme fram først?
– Norge ligger allerede langt framme på mange høyteknologiske områder. Det må vi bare være stolt av, for hvis vi klarer å bruke de flinke hodene til noe fornuftig, er det noe hele verden tjener på. Og det er jo ikke noe negativt å tjene på det selv.
Samtidig har vi tjent oss rike på å utvinne olje og gass - som skaper klimagassutslipp - og det gir oss et stort ansvar for å for å bidra mer enn andre land. Med andre ord er det bare rett og rimelig at vi tar mer risiko, avslutter Hanna-Marie.