279 nye medlemmer på en måned

Redaksjonen – 8.4.2015

I løpet av mars har Changemaker vokst med en femtedel av medlemsmassen, i den største verveinnsatsen i organisasjonens historie. Den litt utradisjonelle hovedpremien gikk til den som ventet det minst.

Vårens vervekampanje ble lansert på VinterSNU, og pågikk i hele mars. Changemaker har vervekampanjer fra tid til annen, men denne gangen var det en helt spesiell premie i spill. De som vervet flere enn fem nye medlemmer ville bli med i trekningen om en tur til Guatemala med fredshelt Petter Skauen. Turen kom i stand gjennom et auksjonsbud på hele 75 000 (lang historie) kroner i forbindelse med fjorårets TV-aksjon.

Kampanjen er trolig den største i Changemakers historie, og resultatet - 279 nye medlemmer - er også det høyeste vi har registrert over en kort periode.

Vant med to lodd

Første dagen etter påskeferien skulle premien trekkes, på live streaming. Spenningen var i taket. Det var alle loddene også, som til slutt dalte ned i leder Hanne Sofies hender. (Dramatikken kommer best til sin rett på klippet under.)

Til sammen var det 151 lodd i spill. Av disse var det kun to som hadde "Mina" skrevet på seg.

– Jeg tok en skikkelig skjau helt i slutten av perioden. Så jeg hadde vervet seks stykker til sammen. Jeg trodde aldri at det skulle være nok til å vinne, sier Mina Mohseni, som sitter i sentralstyret til Changemaker.

Det var ikke bare den relativt labre oddsen som gjorde at en svært overrasket, men svært glad Mina til den minst trolige vinneren av konkurransen. Hun har nemlig også vært med på å lage vervekampanjen (og bakte kake i forkant av live-sendingen).

– Det var utrolig rart å lese opp Minas navn da hun satt der rett ved siden av, men det er også utrolig fortjent, sier leder Hanne Sofie Lindahl, som understreker at "sentralistene" også er frivillige på samme måte som andre medlemmer.

Verving nødvendig

Verving av nye medlemmer er helt nødvendig for alle frivillige organisasjoner, og for ungdomsorganisasjoner som har en spesiell aldersgruppe er det enda viktigere. Folk blir tross alt eldre med årene. For en organisasjon som Changemaker, som har gjennom flere år ligget stabilt på rundt 1500 medlemmer, er det også et ønske om å bli større.

Det er en økende interesse blant unge om etiske spørsmål knyttet til alt fra regnskogsødeleggelse til levelønn for tekstilarbeidere, og i Changemaker kan man jobbe med de globale strukturene som gjør slik urettferdighet mulig.

Trøstepremie til superverver

Det var særlig én person som skapte mange måpende ansikter gjennom kampanjeperioden. Ingvild Kessel, som nå er med på Communication for Change-programmet, hadde ved månedsskiftet vervet til sammen 101 nye changemakere.

– Ingvild kommer til å stå som vervedronning de neste ti årene, og vi skal sørge for at hun får en skikkelig trøste-overraskelse, lover Hanne Sofie.