Changemaker støtter #Jegvilvite-kampanjen!

Politisk utvalg for internasjonal handel – 31.10.2018

Hvor mye vet vi egentlig om varene vi kjøper i butikken? Changemaker krever at forbrukerne får vite mer, slik at vi kan handle mer etisk!

Vet du hvor mye fabrikkarbeiderne som har laget buksen din tjener?

Vet du hvor mineralene i mobiltelefonen din kommer i fra?

I dag vet vi ikke nok. Til og med de enkleste varene vi kjøper i butikken har gått gjennom mange ledd før de kom til Norge. Det er altfor lite regulering om hva de store merkene og kjedene må offentliggjøre om hvordan varene deres er produsert. Det betyr at miljøskadelige produksjonsmetoder, farlige arbeidsvilkår og ulevelige lønninger blir skjult. Når denne informasjonen ikke når oss, er det også vanskelig å få til en forandring eller å velge mer etiske varer.

Dette er noe Changemaker har jobbet mye med. Vi mener at det i større grad må være lovpålagt at selskaper tar hensyn til bærekraft og menneskerettigheter, og i tillegg krever vi mer åpenhet.

I disse dager gjennomfører RE:ACT sin #Jegvilvite-kampanje, der de også krever større åpenhet fra selskaper om deres produksjonsmetoder og oppfordrer politikerne til å vedta reguleringer som fører til større åpenhet. Changemaker stiller seg helhjertet bak denne kampanjen.

Lurer du på hvordan du kan bidra?

Hva vil du vite om dine produkter? Del dine spørsmål på sosiale medier med #Jegvilvite og bli med på å legge press på politikere og næringsliv!

Tagger du Insta-bildene dine med #Jegvilvite kan du vinne dagspass til Øya-festivalen!

Kampanjen varer 1. - 31. Oktober

For mer informasjon se: https://re-act.no/dette-er-jegvilvite/