Aktivisme og politikk

Bli en super-aktivist

Vil du bli best på å påvirke dine lokale politikere? Eller arrangere tidenes aksjon? Her finner du alt du trenger til å bli en super-aktivist.

På denne siden kan du lese mer om:

Kampanjer og politiske tema

Hver høst arrangerer Changemaker en stor kampanje, hovedtemakampanjen, og hvert år er det et nytt tema. Årets tema er klimafordrevne. Alle lokalgruppene oppfordres til å jobbe med hovedtemakampanjen om høsten. Utenom denne kan gruppene jobbe med hvilke som helst av Changemakers politiske saker. Her kan du lese mer om våre hovedsaker på fred, klima, handel, helse og gjeld og kapitalflukt. Ellers kan du lese våre politiske program her.

Changemaker jobber veldig mye for at politikerne på Stortinget skal endre norsk politikk som har globale konsekvenser. Men det som skjer lokalt er likevel skikkelig viktig. Alle stortingsrepresentantene kommer fra et fylke, alle kommuner har investeringer, kjøper varer og slipper ut klimagasser og bedrifter opererer i lokalsamfunn. Som lokalgruppe kan dere selv velge hvordan dere ønsker å jobbe for å skape nasjonal eller lokal forandring, men husk at mulighetene er mange.

Stæsj til hovedtemakampanjen

Vil du og lokalgruppen din jobbe med hovedtemakampanjen? Her kan dere laste ned kampanjelogo, kampanjepresentasjon og andre ressurser dere kan få bruk for.

Alt du trenger til kampanjen

Logoer og bilder til sosiale medier

Idebank til aktiviteter for lokalgruppen

Under her finner dere masse ideer til ting dere kan gjøre som lokalgruppe. Det å være drive med disse aktivitetene gjør vi fordi det er gøy og sosialt, men også fordi vi ønsker å få til noe. Så husk å tenke gjennom, hva vil dere med akkurat denne aktiviteten. Er det for å verve folk, skape samhold, spre informasjon og engasjere andre, påvirke politikere eller få oppmerksomhet på saken deres?

Uansett hva dere velger å gjøre, er det fint å vise andre i organisasjonen hva dere gjør, for å inspirere hverandre. Send derfor gjerne bilder av aktivitetene deres til kommunikasjonsrådgiver Anne Sofie så hun kan dele det i våre sosiale medier.

Her er noen ideer til ting dere kan gjøre:

Delta på Changemakers kampanjer

Changemaker jobber med ulike tema, og lokalgruppene kan alltid være med på kampanjer på de forskjellige temaene.

Arranger aksjoner

Aksjoner er små stunt som dere kan arrangere i lokalsamfunnet, og som skaper oppmerksomhet, slik at folk lar seg engasjere og de som bestemmer føler seg presset. Aksjoner kan være alt fra å lage plakater som dere henger opp i lokalsamfunnet, til å synge sanger eller invitere forbipasserende til å være med på spill eller aktiviteter. Dere kan også for eksempel sjekke om det kommer en kjent politiker på besøk, slik at dere kan stille opp der denne personen er med kravene deres. Husk å søke om tillatelse til å holde aksjon. Ta kontakt med kommunen din og spør hvem du skal kontakte for å søke tillatelse.

Er det andre organisasjoner i nærmiljøet som er enige med dere eller som jobber med samme tema? Ta kontakt med dem og få til et samarbeid!

Få media til å lage saker om temaet

Lokalaviser ELSKER engasjerte ungdommer, og det er viktig å komme i avisen for at flere skal se hva vi jobber med. Finn en lokal vinkling på saken og ring lokalmedia for å få dem til å lage sak om det dere jobber med. Og ikke vær redd. Journalister biter ikke, de er bare vanlige mennesker de også!

Les våre tips til hvordan jobbe med media her.

Skriv debattinnlegg

Skriv innlegg om det temaet dere jobber med, slik at flere kan lære og bli engasjert og sånn at politikerne ser det. Bruk innlegget til å utfordre den beslutningstakeren som kan forandre det dere vil forandre. Kanskje dere får svar fra denne personen? Skriv under med navn og Changemaker lokalgruppenavn.

Gå i møter med de som bestemmer

Det er mennesker som tar beslutninger og disse beslutningene kan være rettferdige eller urettferdige for verdens fattige mennesker. For å påvirke disse menneskene bør vi snakke med dem. I Norge er vi så heldige at det bare er å ta en telefon eller sende en mail for å avtale et møte med en person som bestemmer. Forbered et ark med det du ønsker å si til personen og ta det med på møtet. Møtet trenger ikke vare mer enn 30 minutter. Changemaker jobber med saker mange er enige i, de må bare føle litt press for å gjøre noe med det. Derfor er de aller fleste veldig positivt innstilt til å gå i møte med oss.

Arranger debatter eller åpne møter

Å arrangere debatt eller åpent møte kan være en god måte å treffe beslutningstakere på, opplyse folk og få medieoppmerksomhet rundt temaet dere jobber med. Ta kontakt med dem dere ønsker å ha med på debatt eller den dere vil skal holde foredrag. Få tak i et egnet lokale, kanskje skolen kan hjelpe dere? Si fra til media i god tid og spre informasjon om arrangementet.

Arranger konsert

Få med noen lokale band og arranger konsert. Slik skaper dere oppmerksomhet rundt saken, og en scene der dere kan holde en liten appell, for eksempel mellom bandene. Bruk anledningen til å få pressedekning og underskrifter fra publikum.

Gjennomfør butikktester

Sjekk om butikkene og cafeene i nærmiljøet tilbyr rettferdige varer. Dere kan også kåre den beste butikken. Dette er gode mediesaker og vil være med på å presse butikker og cafeer til å føre flere rettferdige varer.

Hold foredrag

Spør en lærer om dere kan ha foredrag om temaet i en skoletime eller for hele skolen, for eksempel under internasjonal uke. Si ifra til skolens ledelse hvilke temaer dere kan ha foredrag om. Her finner du maler til foredrag du kan holde. Du kan også ta kontakt med menigheter i området og tilby foredrag for konfirmanter. Du kan også ta kontakt med Changemakers nettverksrådgiver for å få hjelp til å booke foredrag, knut@changemaker.no.

Samarbeid med andre organisasjoner

Er det andre organisasjoner i nærmiljøet som er enige med dere eller som jobber med samme tema? Ta kontakt med dem og få til et samarbeid! Sammen står dere sterkere og det er letter å få (presse)oppmerksomhet rundt deres sak.

Heng opp plakater og lag flyere

Spre informasjon om temaet til flest mulig. Dette er enkelt å gjøre sammen, men også alene! Jo mer vi sprer informasjon om viktige saker, jo mer sannsynlig at folk vil sjekke ut hva vi driver med!

Ressurser for arbeid med medier og kommunikasjon

Når vi går ut i gatene møter vi mange mennesker som vi får snakket med om våre saker. Men det er begrenset hvor mange vi klarer å nå ansikt til ansikt. For å nå enda flere må vi bruke mediene; sosiale medier og avisene. Her er en guide til hva du kan gjøre!

Presse i forbindelse med arrangement

Bruk kontaktnettet ditt. Er det noen du kjenner som jobber med media? Tenk også på om det er andre enn de vanlige avisene som kunne vært interessert i å dekke arrangementet. Studentaviser? Bloggere?

  1. Vær tidlig ute. Send en epost og/eller ring til de aktuelle redaksjonene minst noen dager i forveien. Få med all relevant informasjon: hva kommer til å skje, hvem og hvor mange kommer, hvor, når, hvorfor, i hvilken forbindelse,hvem er kontaktperson, og eventuelt linker til mer informasjon.
  2. Følg opp. På dagen arrangementet skal være kan det være lurt å ringe på morgenen for å forsikre deg om at redaksjonene har planlagt inn arrangementet. Av og til kan andre ting dukke opp, slik at ingen får dekket det. Ta bilder og video, og hør om de vil bruke det i stedet! (Og post på facebook-sidene deres!)

Du kan lese mer om hvordan du går frem for å få pressedekning i presseguiden vår, som du kan finne her og laste ned lengre nede på siden. Trenger du ellers hjelp, ta kontakt med kommunikasjonsrådgiver Anne Sofie.

Leserinnlegg

Leserinnlegg er ikke så vanskelig som man skulle tro, og under kan du laste ned en 1-2-3-guide til å få deg i gang.

Når du sender inn er det et par ting som er lurt å tenke på:

  1. Få med all informasjon om deg selv når du sender inn. Navn,organisasjonstilhørighet, alder (hvis du er under 20 – avisene elsker at unge folk skriver!), epostadresse, telefonnr. og bilde av deg selv. Om du også har et illustrasjonsbilde til teksten (god kvalitet) er det mange aviser som synes det er knall. Og husk vedlegget!
  2. Hvis du vil sende på vegne av Changemaker til en riksdekkende avis (VG, Dagbladet, NRK, o.l.), så sjekk med Anne Sofie på kontoret først.

Sosiale medier

Gjør dere fete greier? Post det på sosiale medier! Facebook er den gamle kongen og Instagram er den kule krompen, men dere bør ha begge deler. Trenger du tips til hvordan du skal bruke sosiale medier for å få oppmerksomhet på gruppen din? Sjekk denne oppskriften!

    Guide til mediearbeid