Magasin

Vi, de reisende

31.05.2016

​Nordmenn triumferer solbrune som Europas mestflygende befolkning. Det utgjør en åttendedel av klimagassutslippene våre. Men må vi slutte å reise?

Sommerkroppen har måttet tåle mye gjennom den lange og mørke vinteren. Benkpress, markløft og utallige timer på tredemøllen. En siste finish gjenstår før det endelige resultatet kan vises frem på Instagram. Eller kanskje du har brukt de mørke månedene på å lesesalen? Blek og blodfattig står du tilbake, forhåpentligvis fornøyd med karakterene. Lite smaker bedre da enn en saftig Facebook-oppdatering med #sommerferie og en #cerveza på en strand. «Den perfekte brunfarge. Til salgs», frister Norwegian.

Cheap-cheap

Å fly er billig. Faktisk så billig at de mer miljøvennlige mulighetene, som buss og tog, kommer i andre- og tredje rekke når nordmenn skal på ferie. Én ting er utenlandsreisene. Buss til Thailand er kanskje ikke optimalt. En annen ting er innlandsreiser og reiser til nære byer i Europa. Visste du at 3 av 11 av Europas mest trafikkerte innenriks flyruter er i Norge? Oslo-Bergen er en av dem, en rute hvor tog er et godt alternativ. Problemet er at fly ofte er mye billigere.

– Fly er skammelig billig, sier leder i klimautvalget i Changemaker, Hanna-Marie Titland Sørensen.

De mener at det burde legges til rette for at man lettere kan velge det som er klima- og miljøvennlig. I dag er det dessverre motsatt.

SAS-fly.
#wearetravelers, og hvem liker ikke billige flybilletter? Men er det for billig?

I fjor sommer, under budsjettavtalen for 2016, ble Høyre, FrP, KrF og Venstre enige om å innføre flypassasjeravgift. Den skulle gjelde alle flyreiser i Norge og fra Norge til utlandet, men ikke fra utlandet og inn i Norge. Med 88 kroner per passasjer, var målet å redusere den totale flytrafikken. Men avgiften, som var planlagt å innføres 1. april i år, står foreløpig på vent på grunn av uklarheter i internasjonale regler.

– Gjennom flyseteavgiften blir det dyrere å fly, og det gjør at folk tenker to ganger gjennom om de velger ferie i utlandet annenhver måned. Vi er positive til flyseteavgiften, sier Sørensen.

Tøff-tøff

På den første arbeidsdagen etter årets påskeferie kom nyheten som rystet den norske feriesjelen. Kjæresteparet og MDG (Miljøpartier De Grønne)-politikerne Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg hadde brukt 60 timer tur-retur Barcelona. Tog i stedet for fly. Totalt 16 strekninger og 7500 kroner kostet det dem.

Reaksjonene lot ikke vente på seg. De var overraskende negative.

– Å reise er et gode som folk ikke har lyst til å legge fra seg. Da er det lett å peke på MDG og hva de gjør galt, som at de tar taxi fra NRK-debatten. Det viser også at man kanskje må tenke litt nytt om transport, og hvordan man reiser på ferie, sier lederen for klimautvalget.

Kanskje man ikke skal dra på langtur så ofte? Kanskje man heller skal dra til Stockholm? På sensommeren i fjor åpnet nemlig svenskene hurtigtogrute mellom Oslo og Stockholm som bare tar 4 timer og 54 minutter. Sammenlignet med fly som tar knappe halvtimen kortere tid. Etter at togruten åpnet i fjor har strekningen fraktet over 150 000 reisende, og strekningen (uavhengig av fremkomstmiddel) har hatt en økning på hele 50 prosent.

Tøffere enn toget

Changemaker er svært begeistret over svenskene for tiden. I tillegg til å lansere suksessen med hurtigtog, sender svenskene også tre av sine aller mest kjente bloggere på interrail. Gjennom viktige unge meningsbærere, profileres togreise som noe kult og moderne. Resultatet er nettstedet europarunt.se, og målet er at interrail skal få tilbake den posisjonen det hadde før flyprisene krasjlandet.

Det blir på en måte en helt annen opplevelse

– Mari Kvelvane Johansen

En Changemaker som skal ut på klimavennlig eventyr denne sommeren er Mari Klevane Johansen. Hun var den heldige vinneren av interrailbilletter i forbindelse med en konkurranse på tampen av Ekspedisjon Gønnpolen-kampanjen til Changemaker. Johansen og venninnen Synnøve gleder seg til toglivet.

– Det er veldig kjekt å reise med god samvittighet, og å se landskapet og naturen i fra toget. Det blir på en måte en helt annen opplevelse, sier Johansen. Med tre uker i bagasjen er målet å besøke både Frankrike og Italia, og kanskje Budapest og de vakre alpene. Men ingenting er skrevet i stein, friheten er en del av reisen.

– Jeg er glad i å reise. Og selv om man vet at man ikke bør fly på grunn av miljøet, gjør de billige flybillettene det attraktivt. Jeg tenker en del på det, sier Johansen.

Naturen

”Traveling is in our nature”, skriver SAS i sitt siste nyhetsbrev. Markedsføring av ”eventyreren” fungerer som bare det på nordmenn. En livsstil som spiller på spontanitet, livsglede og verdensvanthet. Vi er jo tross alt etterkommere av Thor Heyerdahl og Fridtjof Nansen.

– Nå går jo alle over Grønnland, sier Marius Nergård Pettersen (31). Og paradokset: De store ekspedisjonene og de lange (og mange) reisene, der målet ofte er å oppleve naturen, er med på å skade naturen.

Marius og Mikkel skriver om sine mikroeventyr på bloggen Steget til siden, og avkrefter at en topptur mellom to jobbdager er vanskelig.

Marius har funnet sin egen sti. Sammen med kameraten Mikkel Soya Bølstad har han etablert nettstedet Mikroeventyr. Små enkle turer i den nære naturen. Lavterskelferie med stor gevinst.

– Ser man på hvilke verdier som ligger til grunne for å fra på ferie, kan man oppleve det samme i naturen, bare enda nærmere hjemme enn man tror: Ny kunnskap, mestringsfølelse, oppleve nye steder og se nye ting, sier Pettersen.

Mikroeventyr er motpolen til de store ekspedisjonene og de lange reisene.

– Det er en stor miljøgevinst i det å oppsøke naturen på en måte som ikke skader den. Vi tror dessuten at man kan ha en like stor opplevelseskvalitet og få til mer på mindre tid, ved å få til mye i sitt eget nærområde, sier mikroeventyreren.

Da Changemaker snakket med ham på telefonen, kom han nylig fra et eventyr i Østmarka i Oslo.

– Hvis tid er penger, er penger også tid, og ved å bruke mindre penger, kan du få igjen mer for opplevelsen, sier Pettersen. Filosofer litt på den, du!

Denne artikkelen er opprinnelig publisert i Changemakermagasinet 2/2016. Vil du ha magasinet hjem i postkassa fire ganger i året kan du enkelt bli medlem ved å sende CHANGEMAKER til 2242 (koster 50 kroner).